Allmänna Villkor - Frågor och Svar

Här nedan hittar Ni våra allmänna villkor - Tänk på att ta god tid att läsa igenom dem då detta appliceras på de flesta kunder hos oss. Skulle det vara så att Er fråga inte är besvarad nedan, kan Ni kontakta oss genom vårt kontaktformulär eller genom att ringa oss på 073-123 45 67

    Vi på Mpire Consulting erbjuder;

  • 100% Nöjd kundgaranti
  • Webbunderhåll
  • Fasta priser och paket

Allmänna villkor

1. Allmänt

1.1 Information om våra kunder lämnas endast ut till vår samarbetspartner för äganderätt till webbhotell och domän, och är till så att Mpire Consulting kan utföra tjänster. Vid eventuella brott kan det förekomma att även Polisen tar del av personuppgifter enligt lagstadgader i Sverige. 1.2 För att våra tjänster ska fungera så måste du som ingår ett avtal med oss lämna korrekta uppgifter, dvs företagsnamn, namn på kontaktperson, org-nummer, adress, postkod, postadress, mobilnummer samt e-postadress. Skadestånd kan inte begäras ut om kundens hemsida eller mpireconsulting.se/.com skulle ligga nere, vårt mål är dock att vara online dygnet runt året om med en upptid på över 90%. 1.3 Våra tjänster på Mpire Consulting utvecklas och uppdateras hela tiden och kan därför komma att ändras. Ändringar av priser, eller paketerbjudande träder i kraft vid ny avtalsperiod. 1.4 Support ges helgfria vardagar mellan 9 - 17 via mail eller telefon, vårt mål är att svara på alla mail inom 24 timmar. Tidsramen för svar, eller utförande av underhållsändringar kan eventuellt bli längre om sjukfall eller liknande råder. 1.5 Distansavtalslag råder vid köp för privatpersoner, däremot omfattas detta ej av företag. 1.6 Allmänna villkor för Mpire Consulting kan komma att ändras. Vid ändring utav befintliga användar-/avtalsvillkor skickas det ut ett mail till våra befintliga kunder, efter att detta mail har skickats ut ligger det i kundens ansvar att hålla sig uppdaterad kring dessa - ändringar träder i kraft omedelbart efter publicering på mpireconsulting.se/.com.

2. Fakturering och priser

2.1 Alla priser är i svenska kronor (SEK) och är exkl. moms. Fakturering sker i slutet av projektet och skickas via e-post med 14 dagar betalningstid, om inte annan överrenskommelse är gjord. 2.2 Vid köp av hemsidepaket faktureras en startavgift/delavgift på 50% av den totalbeloppet så att vi ser att ni verkligen vill köpa våra tjänster och är seriösa med ert projekt. Arbetet med ert projekt påbörjas först när vi mottagit betalningen av startavgiften/delavgiften, kvarvarande belopp faktureras i slutskedet av projektet. Skulle ni ha några frågor kan ni kontakta oss via info@mpireconsulting.se 2.3 Vid köp av endast webbunderhåll skickas faktura ut efter avtalet är påskrivet och skickas via e-post med 14 dagars betalningstid. Denna tjänst faktureras per halv-/helår. 2.4 Vid köp av timmar till timbank skickas faktura ut vid beställning och skickas via e-post med 14 dagars betalningstid. 2.5 Vid beställning av tjänsten apputveckling utgår en startavgift/delavgift på 50% av den totala fakturan så att vi ser att ni verkligen vill köpa våra tjänster och är seriösa med ert projekt. Arbetet med ert projekt påbörjas först när vi mottagit betalningen av startavgiften/delavgiften, kvarvarande belopp faktureras i slutskedet av projektet. Skulle ni ha några frågor kan ni kontakta oss via info@mpireconsulting.se 2.6 Skulle ni inte betala er faktura i tid utgår en förseningsavgift på 450kr enligt lag. Skulle denna faktura inte betalas in går ärendet vidare till inkasso/kronofogden samt att ränta läggs på enligt lag. Mpire Consulting har även rätten att låsa hemsida/webbhotell/domän ifall fakturan inte betalas i tid. 2.7 Kunden skall snarast meddela leverantören om fakturan anses vara felaktig. Sker detta inte inom skälig tid (senast 10 dagar efter faktureringsdatum) godkänner kunden faktureringen, och dess belopp/innehåll.

3. Design och hemsidor

3.1 Vid utveckling av hemsidor ges en skräddarsydd lösning efter kunds behov/krav. Ifall kunden inte skulle ha några önskemål, eller krav gällande designen tas en skräddarsydd lösning fram som vi tror passar kunden. Alla designer skall godkännas av kund innan utveckling av hemsidan påbörjas. 3.2 Alla projekt görs på beställning av kunden 3.4 Design, och utveckling utav hemsidor påbörjas när kund försett Mpire Consulting med tillräcklig, och fullständig information till projektet. Deadline för projektet börjar först gälla när detta krav uppfylls. 3.5 Godkända designer utav kund anses vara slutgiltiga och ändringar görs endast om kund godkänner en tilläggskostnad, med undantag för särskilda fall.

4. Domän och webbhotell

4.1 Domän och webbhotell står tredjepart för, och ingår endast i våra specialpaket Medium och Large - För fullständig information gällande vad som ingår, vänligen se fliken webbutveckling under våra tjänster. Vid utlöpen avtalstid tillkommer ev. tilläggskostnader för webbhotell, samt domän - Vill man därefter avsluta tjänsten görs detta genom att kontakta Mpire Consulting med avslutningsdatum. 4.2 Årskostnad efter avtalstiden är enligt Loopias prislista, skulle denna avgift inte betalas kommer hemsidan att låsas tills fakturan är betald. 4.3 Loopia används som webbhotell till alla hemsidor skapade av Mpire Consulting, om kund inte valt att använda egen leverantör utav ovanstående. Vid uppsägning av webbhotell, eller domännamn sker detta skriftligt till Mpire Consulting som sedan för detta vidare till Loopia. 4.4 Vid förnyelse av avtal, görs fakturering för webbhotell, samt domännamn i god tid, mer specifikt, ca 3 månader i förväg då kund skall ha gott om tid och inte kunna gå miste om sin domän, eller sitt webbhotell. Ifall kunds hemsida skulle vara påverkad utav ev. driftstopp hos Loopia skall Mpire Consulting kontaktas snarast möjligt för att få detta åtgärdat. 4.5 Vid flytt av domännamn skall en EPP kod anges vid tillfället - denna EPP kod får du ifrån din nuvarande leverantör och är ett skallkrav för att vi skall kunna utföra flytten. Flytt av domän kostar inget extra om ni själva förser oss med detta, däremot tillkommer en tilläggsavgift i rörlig form ifall vi behöver kontakta er nuvarande leverantör för att skaffa detta - fakturering baseras på antal timmar det tar för er nuvarande leverantör att förse oss med EPP-koden. 4.6 Vid flytt till annan leverantör av webbhotell/domännamn efter avtalstiden löpt ut tillkommer flyttavgift i rörlig form - fakturering baseras på antal timmar det tar att förflytta allt. Ni har även möjlighet att kontakta tredjepartsföretag för att göra denna flytt - annars görs detta utav Mpire Consulting. 4.7 Pris för hostingtjänst kan komma att ändras, för aktuell prislista, vänligen se Loopias hemsida.

5. Leveransinformation

5.1 Deadline för projekt kan variera baserat på komplexitet av hemsidan. Vid beställning av våra tjänster står även beräknad leveranstid som gjorts genom överenskommelse med kund. Deadline för projektet får inte anses oskälig och skulle ändringar under projektets gång göras kan leveranstiden komma att ändras. 5.2 Tillhandahåller kunden otillräckligt, eller ofullständigt material kan leveranstid bli längre än beräknat - detta appliceras även vid ändringar gällande design eller funktionalitet begärda av kund. Vid ev. sjuk-/akuta-fall eller semesterperiod kan leveranstiden bli längre än beräknat och om så är fallet informeras kund via e-post.

6. Flytt och uppsägning av avtal

6.1 Båda parter har rätt till uppsägning gällande avtal för webbunderhåll minst 2 månader innan avtalstiden löper ut. 6.2 Kund har rätt att flytta sin hemsida från Loopias servrar utan kostnad ifall arbetet utförs av kund - betald(a) avgift(er) för domännamn, samt webbhotell återbetalas ej. Om kund önskar att Mpire Consulting skall bistå med detta, tillkommer en avgift i form utav flyttkostnad. 6.3 Flyttkostnad är en rörlig kostnad och baseras på antalet timmar ev. förflyttning tar att utföra - kostnaden för denna tjänst är 600 SEK / tim. Vid ev. tvist följer Mpire Consulting Sveriges lagstadgader och hänvisar till detta dokument. 6.4 Uppsägning av webbunderhåll görs skriftligt senast 2 månader innan utlöpt avtalstid till Mpire Consulting. Om detta inte uppfylls skickas en ny faktura ut för vald tjänst fakturerat för 6 månader som är bindande (???).

7. SSL-Certifikat för kunder

7.1 SSL-certifiering är en tilläggstjänst hos Loopia och vill ni nyttja denna tjänst tillkommer ev. kostnad enl. Loopias prislista - ingen extra kostnad tillkommer för installation. 7.2 Mpire Consulting tar ej ansvar vid ej fungerande SSL-tjänst då tilläggstjänsten inte tillhandahålls, eller kontrolleras utav oss. Mpire Consulting kan bistå med felsökning tillsammans med återförsäljarens support mot en avgift i rörlig form.

8. Tredjepartstillägg och plugin

8.1 Vi på Mpire Consulting tar inget ansvar för tredjeparts plugin till system som Wordpress, Joomla, Drupal eller andra plattformer. Detta omfattar tillägg/plugins som är köpta med licens eller som är gratis. Vi ansvarar inte för fel eller brister i dessa då vi inte utvecklar dem. För mer information gällande tillägg, och/eller plugin vänligen se resp. tillägg-/plugintillverkare.

9. Serviceavtal

9.1 Mpire Consulting tillhandahåller serviceavtal till sina kunder ( Bas, plus och pro). Dessa serviceavtal innefattar uppdateringar av material på hemsidan. För fullständig information gällande vad som ingår, vänligen se fliken webbutveckling under våra tjänster. 9.2 Mpire Consulting tillhandahåller tjänsten timbank, denna tjänst innefattar uppdateringar av material samt design/funktionalitet på hemsidan. För mer information gällande denna tjänst, vänligen se fliken webbutveckling under våra tjänster. Ni kan även kontakta oss för att veta hur många timmar ni har kvar i er timbank.

10. Ansvar

10.1 Mpire Consulting kan inte hållas ansvariga för text/bild/videos på kunds hemsida, all information och media tillhandahålls av kund till Mpire Consulting som sen lägger upp detta på hemsidan. Vid brott mot copyright eller annan lag så hanvisar vi till kund. 10.2 Kund är helt ansvarig för information på sin hemsida och kan inte lägga skuld på Mpire Consulting om informationen eller media på hemsidan bryter mot någon lag.

11. Tvistinformation

11.1 Skulle ett projekt inte kunna slutföras pga kunden, klienten eller företaget inte kan producera korrekt innehåll, data, information och annat material som behövs för att projektet ska fungera och slutföras så erhålls ingen form av ekonomisk eller annan typ av ersättning. 11.2 Skulle projektet inte kunnas slutföras pga att Mpire Consulting inte kan fullfölja sitt antagande i form av utvecklingssvårigheter så återbetalas startavgiften. Inga annan ersättning utöver återbetalningen av startavgiften betalas ut. Detta är så att du som kund kan vara helt säker på att vi alltid står för de vi kan skapa i form av hemsidor och appar.

12. GDPR - Lagring av information

12.1 Mpire Consulting lagrar endast e-postadresser och tillhörande information för FTP och domäner samt CMS-verktyg som krävs för att genomföra vårt arbete. Vi lagrar även information för att fakturera våra kunder i vårt faktureringsprogram som heter (namn på företag). Vill du ta bort någon av denna information kan du vända dig till oss på mailadress info@mpireconsulting.se med info om vad du vill ta bort för information så ska vi se om det går och om vi får för de Svenska lagar och regler som styr bokföring och andra skattelagar. 12.2 Faktureringsinformation behövs för att kunna skicka ut fakturor och lagras säkert hos (namn på företag). 12.3 Information lagras så länge du är kund hos Mpire Consulting samt 24 månader efter. 12.4 Mpire Consulting lagrar endast information för att kunna genomföra våra tjänster på bästa möjliga sätt. 12.5 Viss företagsinformation lämnas till vår samarbetspartner inom hosting för att beställa webbhotell och domännamn, detta för att ni ska ha äganderätt till domännamn och webbhotell.

13. Kontaktformulär

13.1 Mpire Consulting sparar mailadresser för att kunna genomföra sina åtaganden till kund. Vill du att vi tar bort dig ur vårt mailsystem kan du kontakta oss på info@mpireconsulting.se 13.2 Vi rensar kontinuerligt våra mailsystem för att hålla hög säkerhet.

14. Nyhetsbrev

14.1 Vi på Mpire Consulting använder oss utav (företagsnamn) som nyhetsbrev där vi skickar ut information om uppdateringar, säkerhetsrisker, tillägg, serviceavtal samt erbjudanden. Dessa nyhetsbrev kan man självmant gå ur genom att klicka i botten att man inte vill ha fler. Då tas man automatiskt bort från listan. 14.2 Du kan även kontakta oss på info@mpireconsulting.se om du vill att vi manuellt tar bort er från nyhetsbrevet.

15. Force Majeure

15.1 Force majeure tillämpas vid större oförutsedda händelser som gör att Mpire Consulting inte kan fullfölja sina åtaganden friskrivs Mpire Consulting från dessa åtaganden och projekt. Mpire Consulting kan INTE hållas ansvariga för händelser utom företagets kontroll och dessa innefattar: Stora strömavbrott till servrar, domäner och annan utrustning, leveransåtaganden i tider av krig, storm och andra naturkatastrofer samt andra händelser som lett till att produkten och tjänsten inte kunnat levereras i tid eller att servrarna inte fungerat som det ska.